Blog > Komentarze do wpisu
18.Akt administracyjny: pojęcie, cechy, podział,

Akt administracyjny- jednostronny akt woli /decyzja/ organu administracji publicznej, rozstrzygający konkretną sprawę, skierowany do konkretnego adresata. Akt administracyjny zawiera:

  1. Nazwę organu administracyjnego i nazwę stron,
  2. Treść decyzji,
  3. Powołanie podstawy prawnej,
  4. Uzasadnienie faktyczne i prawne,
  5. Datę,
  6. Pouczenie o prawie wniesienia odwołania bądź wniesienia skargi do sądu administracyjnego,
  7. Podpis i stanowisko służbowe urzędnika.

Cechy aktu administracyjnego:

  • Jest wydawany przez organ administracji publicznej/ rządowej lub samorządowej/,
  • Organ wydający decyzję jest nadrzędnym nad jej adresatem /tzw. imperium/,
  • Nakłada na adresata określone obowiązki lub przyznaje mu uprawnienia. Jest więc zdarzeniem prawnym.

Podział aktów administracyjnych:

  • Zewnętrzne- skierowane są „na zewnątrz” urzędu, do obywatela, jednostki gospodarczej, organizacji społecznej, np. zezwolenia na budowę, decyzja komisji lekarskiej w sprawie niezdolności do pracy.
  • Wewnętrzne- skierowane są przez organ administracji nadrzędny do organu podległego, nie wychodzą na zewnątrz administracji, np. zarządzenie premiera skierowane do wojewody.
  • Deklaratywne- sam nie tworzy praw i obowiązków adresata, np. poświadczenie posiadania uprawnień rolniczych, posiadania obywatelstwa polskiego itp.
  • Konstytutywne- tworzy, zmienia lub uchyla stosunki prawne, np. nadanie obywatelstwa polskiego.
  • Pozytywne- załatwia sprawę zgodnie z przedstawionym wnioskiem.
  • Negatywne- odmawia całkowicie lub częściowo żądaniu strony, np. wydania prawa jazdy.
środa, 03 czerwca 2009, rint